Figueres
una ciutat educadora: un repte per l’aprenentatge per ser ciutadans de ple
dret.
Tot i que la
idea de la ciutats educadores va sorgir als anys noranta del darrer segle no es
cap idea obsoleta, sinó ans al contrari ja que ens trobem en una societat
globalitzada i globalitzadora, on hi hagut una gran influència de migracions de
tot tipus, i alhora una migració interna per la
deslocalització del treball, per tan, estem situats en una ciutat la de
Figueres que funciona amb paràmetres
diferents als anys noranta, donat que la pròpia ciutadania no viu de forma
estable, ni fixe, ni de forma sòlida, socialment parlant per situacions
diferents. Abans la societat es mantenia amb un format poc variable, ara ens
trobem en una societat líquida, variable i variant on moltes persones no han
passat per una alfabetització digitalment parlant.
Venim d’una
manera de fer on el coneixement com a tal, semblava que s’adquiria, només,
durant l’escolarització formal i que quedava dipositat en el saber per a
sempre; però, no es així, per molts motius. Per una banda, l’aprenentatge cal renovar-lo a cada instant,
i al llarg de tota la vida, ja que les
habilitats tècniques i l’educació centrada en el treball no són fixes; Per
altra banda, per desenvolupar-nos com individus dins de la societat cal fer una
aprenentatge per a arribar ser ciutadans de ple dret.
L’educació que
ofereix l’entorn social i cultural la
trobem en totes les accions diàries, unes de forma conscients i unes altres
inconscients. L’objectiu final del repte de la ciutat educadora és donar eines
als ciutadans, amb accions participatives, comunitàries i actives per ser
ciutadans actius i reactius, per tal
de ser capaços d’afrontar qualsevol
presa de decisions que ens puguin trobar en cada moment de la vida.
L’educació
permanent no es un sistema, ni un sector educatiu, sinó el principi en el qual es funda
l’organització global del sistema, tot i que estaríem parlant de l’educació
informal, com es el cas de la ciutats educadores, que no té legislació al respecte,
ni tampoc recursos econòmics i ni humans assignats ni pressupostats, és un
repte d’encarar cap el futur més
immediat i amb als nous paradigmes en que ens trobem en aquesta societat del
segle XXI.
Aprofitar tots
els esdeveniments culturals i socials
programats, per a portar a terme accions
fora dels espais –descontextualitzar per divulgar- on es desenvoluparan els
propis esdeveniments: Teatre, Museus, escoles, pavellons esportius…
Veiem
l’aprenentatge com un fet on totes les
disciplines s’hi han de
relacionar, per tal de poder fer un abordatge des de tots els àmbits que
intervenen en l’educació i la cultura per tal de millorar el procés
d’aprenentatge, el de ser un ciutadà de ple dret.
L’escola com a
comunitat representant de l’educació formal no pot assumir en solitari la tasca
d’educar, per la complexitat i pel procés d’interacció que comporta aquesta
acció. Per la qualcosa cal desenvolupar un programa estratègic a la ciutat de
Figueres per interactuar amb tots els agents socials, culturals i educatius per
fer un desenvolupament concret d’una acció de Ciutat Educadora per afrontar
nous reptes d’una societat en canvi.
Una proposta
d’acció per portar a terme seria donar la possibilitat de disposar d’espais de
trobada- com petites comunitats d’aprenentatge- fora del context formal de l’educació,
aquesta acció genera ja de per sí una acció de comunicació i de relació diferent al rol predeterminat a la que estem
subjectes i habituats.
Una de les
formes seria l’oferta i l’intercanvi de coneixement, aquest fet obliga a
utilitzar diàlegs amb un entorn desconegut del que és individual i particular
-per tant la comunicació ha de ser acurada- a un entorn col.lectiu i
comunitari. Aquest seria el camí del procés de construcció d’una acció
d’aprenentatge en comunitat.
El fet d’estar en un món
globalitzat, fa perdre l’idea de la societat com a referent, l’aspecte
social ha estat reemplaçat pel ciutadà.
Aquest es troba immers dins de la defensa dels drets culturals de la modernitat com un nou paradigma cultural. La
possibilitat d’obrir-nos al món és un dels objectius de l’educació global, per
engrescar a la màxima quantitat de ciutadania com un exercici de drets del
ciutadà. L’oferta de Figueres Educa entesa com un lloc en l’espai de la trama urbana que permet la legitimització
dels interessos del subjectes i la
defensa dels drets en referència a la modernitat. L’acció educativa ha de desprendre’s dels murs de les institucions
sòlides, fer com en el seu dia va fer l’antipsiquiatria, que va sortir dels
murs on es trobaven, i fer-se visibles en les múltiples produccions i béns
culturals, capaços aquests de donar lloc als subjectes en la construcció
d’espais d’apropiació i pertinença: música, poesia, rap, teatre, espectacles,
“performances”… Cal entrelligar elements culturals de diversa índole en
diverses xarxes, per provocar nous i diferents resultats com nous materials
capaços de construir activitats impensables. Espais de cultura on aquestes
accions obrint el cami del repte a l’aprenentatge al llarg de la vida, com un
repte de ser un ciutadà informat, educat, i que pogui oferir a Figueres, la màxima expressió de les seves capacitats.
Neus Fàbregues Teixidor
Aprenent de ciutadana.
Marc 2011.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada