Segurament, dues persones
assegudes i badant en un banc de la Rambla, tot i que mirin la
mateixa persona, la veuran diferent. Com mirem els fets que passen?
En
la mirada hi ha una acció de reflexió molt subjectiva, no n'hi ha
d'objectives i neutres, sempre passen pels filtres de la
interpretació, i aquesta es fa segons la cultura, l'entorn, les
emocions, el coneixement, els interessos i tot el que pot influir-nos
com a persones.
Tant si són discretes
com indiscretes, ambdues poden ser igualment poc desitjables.
Tenen molt poder, creen
tendència i opinió, trobem exemples amb els tertulians i /o
articulistes qui a l'hora de parlar dels temes que la premsa presenta
com a noticia del dia i les agències, prèviament, seleccionen
segons l'interès que pot despertar a nivells d'audiència i de
beneficis econòmics. Això, és una mostra, dels conflictes que ens
presenten cada dia en el noticiari i que ràpidament deixen de ser
noticia. És obvi que les empreses cerquen el benefici. Sinó
prioritzessin el fet econòmic no serien empreses. Motor del
capitalisme financer globalitzat, en tots els àmbits.
Paral·lelament, hi ha
les mirades que no cerquen el benefici econòmic, sinó altres
beneficis difícilment quantificables, com és el bé comú de la
societat. No hi ha mirades càndides en la vida competitiva, per això
el control pel poder de la mirada. Fer ciutadans amb opinió pròpia,
que en el món social és molt interessant, per minvar l'escletxa a
esdevenir un ésser vulnerable com a persona i com a col·lectiu.
Massa sovint, la mirada
temorosa, la de la por i la de la distracció són emprades
intermitentment pel poder, quan menciono poder, vull dir el poder
econòmic i de mercats, que són els dirigents del poder polític.
Un poder polític que necessita de l'adversari controlat per donar
sentit a la seva existència i per acordar i pactar-hi les normatives
per tal de mantenir el control sota la necessitat de voler la
convivència, respectant a les minories que no tenen la capacitat de
variar les mirades generals de l'entorn, i si la tenen, aleshores
aquestes ens les mostren com una amenaça. Un recurs recorrent en
diferents períodes dins del tram democràtic en el que vivim.
Per restar tanta
mediocritat i negativitat en la subjectivitat que exercim com a
societat cal aflorar certa candidesa i optimisme, en la complexa
realitat quotidiana, ens hem de situar fora de l'etnocentrisme
vulgar, populista i cultural de la superioritat. Donem espai a
l'encontre per deixar passar i acceptar que passin fets sense fer-ne
judici de valor. Poder mirar a l'altre, sense control, sense furgar,
sense jutjar, però, sí amb la mateixa severitat i sense exercir la
discriminació positiva, que és aquella en què l'excés de
protecció, fa a l'altre molt depenent i poc avesat a poder situar-se
en una relació d'interdependència. Caure en aquest parany, fa a
l'altre encara més vulnerable, tot i que amagat en una amalgama
d'acceptació que el deixa indefens i manipulable.
publicat al Setmanari de l'Empordà el 21 d'abril 2015
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada